Formandsberetning april 2023

Bestyrelsesarbejdet det forgangne år

Godaften mit navn er Dorte og jeg er valgt som Formand for forældrebestyrelsen.
Jeg vil fortælle lidt om hvad vi har lavet det forgangene år i bestyrelsen.
Vi mødes ca. 4 gange om året og på disse møder taler vi om alt hvad der rør sig i vores 2 huse.

Faste Punkter på dagsorden:

Børnetallet:

Søstjernen: normeret til 12 vuggestuebørn og 24 børnehavebørn

Mikkelsbro: normeret til 20 vuggestuebørn og 78 børnehavebørn.

Tallene fra i dag.:

Søstjernen: 12 vuggestuebørn og 20 børnehavebørn

Mikkelsbro: 20 vuggestuebørn og 75 børnehavebørn.

Budget:

Vi bliver hver gang orienteret om børnehusets budget og hvad tankerne er omkring budgettet.

Nyt fra afdelingerne: v, medarbejderrepræsentanterne –

Den pædagogiske hverdag: den styrkede læreplan – aktivitet skema – hverdagens rutiner – aktiviteter og leg.

Høringssvar:

Vi laver høringssvar til det årlige budget for Middelfart kommune – Det er vores måde at blive hørt på og give vores lokal politiker en ide om hvad der rør sig.

Dialogmøder med forvaltningen

Bestyrelsesrepræsentanter bidrager til dialog om visionen ”middelfartbarn til verdensborger” – børnetal og budget.

Den styrkede pædagogiske læreplan

Vi har løbende revidering af den styrkede pædagogiske læreplan.

Udover de faste punkter har vi også arbejdet med følgende:

Pædagogisk dag – 8.9.2023

Den 8. sep. 2023 afholder personalet pædagogisk dag. Her vil det være en kæmpe hjælp hvis I har mulighed for at holde en fridag med jeres barn, eller måske hjælpe en anden forældre, ved at lave en legeaftale. da der denne dag vil være vikarer på arbejde, og måske ikke et kendt ansigt.

Oprydningsdag – 15 juni og 5 okt. i Mikkelsbro

Den 15. juni og den 5. okt. mødes vi til oprydning her i Mikkelsbro (ikke i søstjernen, der kommer en dato snarest) til et par timers effektiv oprydning, så børn og voksne er klar til en masse timers leg på legepladsen hen over sommeren og det samme i efteråret.
Sidste år var der rigtig fin tilslutning og det håber vi jo selvfølgelig også i år.
Vi slutter dagen af med fællesspisning.

Feriepasning: forskel på sampasning, fællespasning og lukkedage

Lukkedage: alle helligdage

Den 24.12- juleaftensdag

5.6 – grundlovsdag

Sampasningsdage:

Sampasningsdage er for de forældre, der begge skal arbejde og ikke har andre muligheder for pasning af eget barn.
3 daginstitution I kommunen holder åbent. – så man må ikke forvente kendte voksne disse uger og dage.

Sampasningsdagene er:

• de 3 dage op til påske
  • dagen efter Kristi Himmelfart
  • uge 29, 30 og 31
  • mellem jul og nytår.

Fællessampasningsdage:

Børnehuset Nørre Aaby og Båring børneunivers sampasser i uge 7 og 42

• Uge 7 i Mikkelsbro
  • Uge 42 i Båring

Her vil der være tilknyttet kendte voksne.

Grunden til at jeg nævner disse er at der, inden for de sidste par år opleves en stor stigning i behovet for pasning i sampasningsdagene: 3 dage før påske – dagen efter Kristi Himmelfart og uge 29 og 30 – det gør at vi er nødt til at have flere medarbejdere på arbejde, hvilket går ud over normeringen, når alle børn er tilbage i hverdagen.

Derudover har vi talt om:

Princip for fødselsdage - og vi har i fællesskab besluttet at disse afholdes i børnehaven – og at der må medbringes en sund ting og en usund ting til uddeling, denne beslutning beror på at så er alt lige for alle.

Og nu vi er ved det sunde og usunde. Så har et stort fokuspunkt i de forgangne år været og er stadig.

”Sund madpakke” –

Jeg ved det har været nævnt før, men tror ikke, der er mange der er tænker over det, men Middelfart har en ”nul sukker” politik i deres daginstitutioner.
Indtil nu har børnehuset godt kunne agere i egen kostpolitik.
Det er dog en udfordring, da der stadig opleves mange søde sager i børnenes madpakker.
Der har været mange dialoger i bestyrelsen omkring den sunde madpakke – men da børnehuset oplever et stadigt stigende forbrug af sukkerindhold i børnenes madpakker – feks. mange snacks, som er fyldt med en uges sukkerforbrug. Synes vi det er værd at nævne igen.

Saftevand er, desværre, fristes jeg til at sige, også blevet en normal drik – her vil vi vil gerne appellere til, at der kun kommer vand i børnenes drikkedunke.
Det giver alt for mange konflikter, når er er saftevand i dunken.
Børnene drikker sig mætte. Så der slet ikke er plads til maden.
Udover det, så er de lige om lidt meget mere ude, og småkravl og bier/ hvepse tiltrækkes af de søde sager og de søde drikke. og ja også selvom de er sukkerfrie :)

Forældrebestyrelsen har lavet et flot stykke arbejde i forhold til børnehuset kostpolitik. I finder link på børnehusets hjemmeside.

Det var beretningen for, hvad vi i bestyrelsen har rundet det seneste år.

Jeg vil gerne sige tak til bestyrelsen for samarbejdet,

Tak til de afgående medlemmer, og velkommen til de nye.

Tak

Dorte Larsen