Solpolitik

SOLPOLITIK for Børnehuset Nørre Aaby   Skru ned for solen logo

Vi følger Kræftens Bekæmpelses retningslinjer:

Når UV-indexet er på 3 eller derover følger vi vores solpolitik. Det er typisk mellem kl. 12 og 15 fra april til september, når der er få eller ingen skyer på himlen.
Du kan finde mere information omkring solbeskyttelse i børnehaven fra Kræftens bekæmpelse (åbner side hos Kræftens Bekæmpelse)

Solpolitikken i Børnehuset Nørre Aaby skal sikre, at alle børn og medarbejdere bliver beskyttet mod den skadelige ultraviolette stråling fra solen.

Forældrene sørger for:

• At barnet har en bøllehat, med tydeligt navn i, med i børnehuset. En kasket giver ikke tilstrækkelig beskyttelse i nakken.
  • At barnet har en tynd, langærmet trøje med, samt løse shorts eller kjole, der dækker ned over knæene.
  • At smøre barnet hjemmefra med solcreme, der kan holde hele dagen – se evt. Sundhedsstyrelsens hjemmeside for information om solcreme.

Børnehuset Nørre Aaby sørger for:

• At der på legepladsen er tilstrækkelig med skygge i form af træer, buske og overdækning.
  • At legeredskaber som sandkasse og gynger, der benyttes meget, placeres under solsejl eller i skygge fra træer.
  • At der er mulighed for skygge, når der planlægges ture og udendørs aktiviteter.
  • At være behjælpelig med påsmøring af ekstra solcreme på dage med UV-index over 3. Børnehuset sørger for solcreme, faktor 30.
  • At lære børnene om huden og om, hvordan de skal beskytte sig mod solen – herunder vejledning i selvhjælp, når der skal efterbehandles med solcreme.
  • At forældre og medarbejdere informeres om solbeskyttelse ved relevante opslag
  • At Børnehuset Nørre Aaby medbringer husets solcreme (svanemærket) på ture uden for huset

Evaluering af solpolitikken

Bestyrelsen vil hvert 3. år evaluere, om Solpolitikken virker efter hensigten og foretage nødvendige justeringer.